Mimmi-animelover♥

Alla inlägg den 29 april 2011

Av Mami - 29 april 2011 16:29

Nu hade jag tänk att skriva om filmen Mononoke-hime. Jag tycker det är en helt underbar film som jag sett flera gånger om. En film som är mycket värd att se alltså^^  Tar med lite fakta om filmen också^-^

 


Princess Mononoke (originaltitel: もののけ姫, Mononoke-hime) är en japansk animefilm från 1997 av den japanska regissören Hayao Miyazaki skapad av Studio Ghibli. När filmen kom ut i Japan slog den kassarekord i landet, ett rekord som tidigare innehavts av E.T från 1982. Filmen hade förstaplatsen till Titanic kom ut några månader senare.

Handling

Ashitaka är en emishiprins som en dag räddar sin hemby från en attack av en demon. Efter att ha dödat demonen ser han att det var vildsvinsguden Nago som hade drabbats av en förbannelse. Ashitaka drabbades själv av förbannelsen under striden, och den visar sig som en virvlande svart massa på hans arm. Efter att ha rådfrågat byns visa kvinna får han reda på att förbannelsen kommer att sprida sig till hela hans kropp med tiden. Om Ashitaka känner vrede eller hat kommer förbannelsen att ge honom övermänsklig styrka men då sprids den också snabbare. Hon kan inte hjälpa honom att bryta förbannelsen, men hon råder honom att resa västerut för att se vad det är för oroligheter där, då den smittade vildsvinsguden kom från det hållet.

Västerut hamnar Ashitaka i ett krig mellan människorna i Järnbyn, ledda av Lady Eboshi, och skogens andar, ledda av prinsessan Mononoke. Människorna i byn vill åt järnet i bergen för att kunna överleva, medan andarna i skogen vill ha skogen orörd så att de kan leva vidare där. Ashitaka känner tacksamhet för människorna i Järnbyn efter att de visat honom sin gästfrihet, men när han blir vän med den varglika prinsessan som avskyr Järnbyn och dess invånare gör Ashitaka allt han kan för att skipa fred mellan människorna och andarna.

 

Källa: Wikipedia

 

Jag lägger upp en sång från filmen också♥

 

Presentation


Heey
Jag heter Mami och som älskar manga och anime.
Jag är född 1997 i maj.
Mina intressen är att spela piano, golf, pingis och nu har jag börjat spela gitarr så jag har rätt mycket på gång.
Jag bor med mina föräldrar och min lillebror.

Translate

Musik

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Få mer besökare

 


Ovido - Quiz & Flashcards